Medicine Students’ Perception About the Repercussions of the Pandemic Period on their Academic Education

Authors

  • Gabriel Fernandes Oliveira Tirabasso Centro Universitário IMEPAC https://orcid.org/0000-0003-1213-704X
  • Filipe Bueno Felicio Centro Universitário IMEPAC
  • Hinnâe Silva Oliveira Centro Universitário IMEPAC
  • Isabella Cristina Candida de Oliveira Centro Universitário IMEPAC
  • Thiago Artur de Morais Centro Universitário IMEPAC

DOI:

https://doi.org/10.47224/revistamaster.v8i15.303

Keywords:

Coronavirus Infections, Educational Measurement, Students, Medical

Abstract

In March 2020, the World Health Organization declared the coronavirus (Covid-19) pandemic, and with that, medical school classes across the country became essentially online for a while. This study has the general objective of understanding the impacts of the pandemic on the academic training of medical students. This is an exploratory, descriptive, qualitative study. Medical students will participate in the research. Selection will be based on convenience criteria and sample closure will be based on theoretical saturation. It is hoped to discover through this study what were the damages of the Covid-19 pandemic in medical training, according to the academics' view.

Downloads

Download data is not yet available.

References

SANTOS, Bruna Mascarenhas et al. Educação médica durante a pandemia da Covid-19: uma revisão de escopo. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200383

AL-RABIAAH, Abdulkarim et al. Middle East Respiratory Syndrome-Corona Virus (MERS-CoV) associated stress among medical students at a university teaching hospital in Saudi Arabia. Journal of infection and public health, v. 13, n. 5, p. 687-691, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jiph.2020.01.005

CAMPOS FILHO, Amadeu Sá de et al. O ensino remoto no curso de Medicina de uma universidade brasileira em tempos de pandemia. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 46, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v46.1-20210243

TEIXEIRA, Larissa de Araújo Correia et al. Saúde mental dos estudantes de Medicina do Brasil durante a pandemia da coronavirus disease 2019. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 70, p. 21-29, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0047-2085000000315

SALES, Jonas Ramos; CASTRO, Daniel Bezerra de. Covid-19 e o aluno de medicina: qual a participação dos nossos internos?. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 45, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.3-20200503

MATOS, Thais Silva et al. Impact of the COVID‐19 pandemic on the diagnosis of new leprosy cases in Northeastern Brazil, 2020. International Journal of Dermatology, v. 60, n. 8, p. 1003-1006, 2021. DOI: https://doi.org/10.1111/ijd.15705

FUNAI, Anderson et al. O Processo de formação profissional frente à pandemia da Covid-19. Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 6, p. 19342-19348, 2020. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv3n6-314

DA SILVA PEREIRA, Renata Martins et al. Vivência de estudantes universitários em tempos de pandemia do Covid-19. Revista Práxis, v. 12, n. 1sup, 2020. DOI: https://doi.org/10.47385/praxis.v12.n1sup.3458

RODRIGUES, Bráulio Brandão et al. Aprendendo com o imprevisível: saúde mental dos universitários e educação médica na pandemia de covid-19. Revista brasileira de educação médica, v. 44, 2020.

SILVA, Pedro Henrique dos Santos et al. Educação remota na continuidade da formação médica em tempos de pandemia: viabilidade e percepções. Revista brasileira de educação médica, v. 45, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.1-20200459

SANTOS, Loiane Letícia dos et al. Transição do ensino presencial para o remoto em tempos de COVID-19: perspectiva docente. Sci. med.(Porto Alegre, Online), p. 39547-39547, 2021. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-6108.2021.1.39547

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Rede-Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020. DOI: https://doi.org/10.53628/emrede.v7.1.621

BEZERRA, Carina Bandeira et al. Impacto psicossocial do isolamento durante pandemia de covid-19 na população brasileira: análise transversal preliminar. Saúde e Sociedade, v. 29, p. e200412, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-12902020200412

COSTA, Nilce Maria da Silva Campos et al. Avaliação de Cursos de Graduação da Área da Saúde pelo Método da Roda: Investigação Avaliativa para Tendências de Mudanças. Editora Appris, 2029.

FARIAS, Heitor Soares de. O avanço da Covid-19 e o isolamento social como estratégia para redução da vulnerabilidade. Espaço e Economia. Revista brasileira de geografia econômica, n. 17, 2020. DOI: https://doi.org/10.4000/espacoeconomia.11357

FONTANELLA, Bruno José Barcellos; RICAS, Janete; TURATO, Egberto Ribeiro. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cadernos de saúde pública, v. 24, p. 17-27, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2008000100003

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Ediitora Atlas SA, 2008.

GOMES, Vânia Thais Silva et al. A pandemia da covid-19: repercussões do ensino remoto na formação médica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, n. 4, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.4-20200258

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde: 14 ed. São Paulo: Hucitec Editora, 2014.

RODRIGUES, Bráulio Brandão et al. Aprendendo com o imprevisível: saúde mental dos universitários e educação médica na pandemia de covid-19. Revista brasileira de educação médica, v. 44, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200404

SANTOS, Victor Hugo dos et al. Currículo oculto, educação médica e profissionalismo: uma revisão integrativa. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 24, p. e190572, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.190572

SILVA, Francisco Theogenes Macêdo et al. Adaptações e repercussões nas vivências em escola de ensino híbrido durante a pandemia por Sars-CoV-2. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 45, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.2-20200332

SPINELLI, Antonino; PELLINO, Gianluca. COVID-19 pandemic: perspectives on an unfolding crisis. Journal of British Surgery, v. 107, n. 7, p. 785-787, 2020. DOI: https://doi.org/10.1002/bjs.11627

UNA-SUS, Organização Mundial de Saúde declara pandemia do novo coronavírus, Mudança de classificação obrigam países tomarem atitude, 2020, DF: Ministério da Saúde, 2020.

XIMENES, Ricardo Arraes de Alencar et al. Covid-19 no nordeste do Brasil: entre o lockdown e o relaxamento das medidas de distanciamento social. Ciência & Saúde Coletiva, v. 26, p. 1441-1456, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232021264.39422020

Published

2023-07-14

How to Cite

FERNANDES OLIVEIRA TIRABASSO, G.; BUENO FELICIO, F. .; SILVA OLIVEIRA, H.; CRISTINA CANDIDA DE OLIVEIRA, I.; ARTUR DE MORAIS, T. Medicine Students’ Perception About the Repercussions of the Pandemic Period on their Academic Education. Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão, [S. l.], v. 8, n. 15, 2023. DOI: 10.47224/revistamaster.v8i15.303. Disponível em: https://revistamaster.emnuvens.com.br/RM/article/view/303. Acesso em: 19 sep. 2024.