The Performance of Libras Translators and Interpreters in Remote Education in the Pandemic Period

Authors

  • Denise Medeiros Faria Centro Universitário UNIDOMBOSCO
  • Fernanda Welter Adams Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Rogério Pacheco Rodrigues IMEPAC Itumbiara

DOI:

https://doi.org/10.47224/revistamaster.v8i15.318

Keywords:

Remote Classes, TILS, Deaf Education

Abstract

In the midst of a pandemic due to the coronavirus (COVID-19) in 2020 and trying to prevent the spread of the virus, adaptations are needed in all areas, mainly in education. This goes through a moment of improvisation, in which face-to-face teaching becomes remote. Thus, with a focus on special education, the present study aims to identify the perspective of Libras Translators and Interpreters (LIT) in relation to the teaching and learning process of the deaf student through remote teaching developed in a period of pandemic. To this end, the research followed a qualitative approach. As a data collection instrument, a questionnaire with 11 discursive questions was used, which was prepared and sent via Google Forms to the LIT of the municipal and state network of a municipality in Goiás. Through the analysis of responses, it was observed that LIT pointed out difficulties in working with deaf students in face of remote education. It can be concluded with this work that despite these difficulties, the subjects believe they are doing a good job and thus preventing the barrier in the communication of the deaf students they attend.

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Author Biographies

Denise Medeiros Faria, Centro Universitário UNIDOMBOSCO

Pós-Graduada em Libras e Educação Especial pela Faculdade Única de Ipatinga/MG (FUNIP). Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário UNIDOMBOSCO. Graduada em Licenciatura em Química pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás -Campus Itumbiara.

Fernanda Welter Adams, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Goiás/Regional Catalão.

Rogério Pacheco Rodrigues, IMEPAC Itumbiara

Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática na Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Atualmente é Instrutor de Educação Profissional e Tecnológica em Química na Escola SENAI de Itumbiara-GO e Docente no curso de Medicina no IMEPAC de Itumbiara. 

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Published

2023-07-14

How to Cite

MEDEIROS FARIA, D.; WELTER ADAMS, F. .; PACHECO RODRIGUES, R. The Performance of Libras Translators and Interpreters in Remote Education in the Pandemic Period. Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão, [S. l.], v. 8, n. 15, 2023. DOI: 10.47224/revistamaster.v8i15.318. Disponível em: https://revistamaster.emnuvens.com.br/RM/article/view/318. Acesso em: 19 sep. 2024.