The teaching of fights in school: a narrative review

Authors

  • Pedro Gimenes Curcino Instituto Master de Ensino Presidente Antônio Carlos - IMEPAC Araguari
  • Gabriel Borges Raniero Instituto Master de Ensino Presidente Antônio Carlos - IMEPAC Araguari
  • Rafael Reis Cunha Instituto Master de Ensino Presidente Antônio Carlos - IMEPAC Araguari
  • Lorena Pereira Valadão. Instituto Master de Ensino Presidente Antônio Carlos - IMEPAC Araguari
  • Jaqueline Pontes Batista Instituto Master de Ensino Presidente Antônio Carlos - IMEPAC Araguari

DOI:

https://doi.org/10.47224/revistamaster.v8i15.294

Keywords:

motor development; fights; psychomotricity; schools; childhood

Abstract

The aim of the present study was to analyze the contributions of the teaching of fights in the school environment in psychomotricity during childhood. The research is a narrative review, being carried out a survey in the Google academic and Scielo databases. The approach to the themes resulted from the analysis and discussion of the ideas presented by different studies. After the investigation, it was observed that teaching fights at school can help the child's cognitive, affective and social development. Much has been discussed about its implementation, due to some misconceptions that relate sport to violent behavior. Another limitation found was in the academic training of teachers which has deficiencies in the teaching structure a fact that prevents the teaching of fights in physical education classes. It was also evidenced teachers' difficulties in handling psychomotricity in the teaching of fights demonstrating a certain lack of knowledge in understanding the concept, thus disregarding the importance of cognitive and affective aspects for the integral development of the student. Thus, we conclude that the teacher must have a training that enables the understanding of methodologies that expand their knowledge, breaking with stereotypes related to the development of struggles in Physical Education classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Jéssica. Educa mais Brasil. LUTAS. Disponível em: https://www.educamaisbrasil.com.br/enem/educacao-fisica/lutas. Acesso em: 12 abr. 2022.

ALTMANN, H. Rompendo fronteiras de gênero: Marias (e) homens na educação física. Dissertação de mestrado em educação. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

BARROS, André Minuzzo.; GABRIEL, Ricardo Ziotti.; DARIDO, Suraya Cristina. Educação física escolar: compartilhando experiências. São Paulo: Phorte, 2011.

BERRIA, Juliane.; BEVILACQUA, Lidiane Amanda.; CASTRO, Tatiele Marques Rodrigues de.; DARONCO, Luciane SanchoteneEtchepare.;. O gênero nas aulas de Educação Física: questões e conflitos. n.143, 2020. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd143/o-genero-nas-aulas-de-educacao-fisica.htm. Acesso em: 02 de mai. 2022.

BETTI, Irene Rangel. Esporte na escola: mas é só isso professor? Motriz, Rio Claro, v. 1, n. 1, p. 25-31, 1995.

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente: Brasília, DF, p. 1 – 232, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/noticias/2021/julho/trinta-e-um-anos-do-estatuto-da-crianca-e-do-adolescente-confira-as-novas-acoes-para-fortalecer-o-eca/ECA2021_Digital.pdf.

Bois, J. E., Sarrazin, P. G., Brustad, R. J., Trouilloud, D. O., & Cury, F. (2005). Elementary schoolchildren’s per-ceived competence and physical activity involvement: The influence of parents’ role modeling behaviors and perceptions of their child’s competence. Psychology of Sport and Exercise, 6(4), 381-397. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2004.03.003

CARNEIRO, Pedro. Lutas: Esporte ou violência? Disponível em: http://mmabrasil.com.br/lutas-esporte-ou-violencia. Acesso em: 01 jun. 2022.

Conteúdos pedagógicos metodologias. Como trabalhar a igualdade de gênero na Educação Física. Disponível em: https://educacaointegral.org.br/metodologias/como-trabalhar-a-igualdade-de-genero-na-educacao-fisica/. Acesso em: 02 mai. 2022.

DARIDO, Suraya. Cristina. et al. Livro didático na educação física escolar: Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 2, p. 450-457, 2010. DOI: https://doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n2p450

DANTAS, Junior. Conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/publicacao3.pdf. Acesso em: 01 jun. 2022. Acesso em: 01 jun. 2022

FERREIRA, H. S. Ensino de Lutas na Escola. Fortaleza: Peter Rohl Edição e Comunicação, 2012.

FREITAS, Milena de Bem Zavanella. Classificação dos esportes. Disponível em: https://www.institutoclaro.org.br/educacao/para-ensinar/planos-de-aula/classificacao-dos-esportes/. Acesso em: 01 jun. 2022.

FISHMANN, Robert. Estratégias de superação da discriminação étnica e religiosa no Brasil. In: PINHEIRO, P. S..; GUIMARÃES. S. P. (org.) Direitos Humanos no século XXI. Rio de Janeiro: Fundação Alexandre de Gusmão, 1998. p. 959-985.

Guerra, S., Oliveira, J., Ribeiro, J. C., Teixeira-Pinto, A., Duarte, J. A., & Mota, J. (2003). Relação entre a atividade física regular e a agregação de fatores de risco biológicos das doenças cardiovasculares em crianças e adolescentes. DOI: https://doi.org/10.1590/S1519-38292003000100003

MATIAS Catarina. FRUSTRAÇÃO,Saúde Bem Estar. Disponível em: https://www.saudebemestar.pt/pt/blog/psicologia/frustracao/#:~:text=A%20frustra%C3%A7%C3%A3o%20tem%2C%20ainda%20assim,fazer%20melhor%20numa%20pr%C3%B3xima%20tentativa.

Acesso em: 01 jun. 2022.

MIRANDA, Luiz Henrique; JESUS, Dayane; MELO, Ana Luiza; ESPERANÇA, Rodrigo, Educação Física escolar: principais formas de preconceito, n.117, ano 2008. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes. Acesso em: 14 de mai. 2022.

NOGUEIRA, Victor Lailson dos Santos.; PEREIRA, Carlos Alexandre Holanda.; MEDEIROS, Jarles Lopes de. As contribuições da psicomotricidade para o ensino de lutas na escola. Revista Cocar, v. 15, n. 32, p. 1 – 16, 2021. Disponível em: file:///C:/Users/usuario%201/Desktop/As+contribui%C3%A7%C3%B5es+da+psicomotricidade+para+o+ensino+de+lutas+na+escola.pdf. Acesso em: 14 mai. 2022.

RIZZO, Flávia Ananias.; GOMES, Renata Gonçalves.; DIAS, Caroline Balbieri.; BARROSO, André Luís Ruggiero. Lutas na base nacional comum curricular: unidades didáticas para o ensino fundamental. Revista Acadêmica Digital Intellectus, v. 61, n. 1, p. 80 – 99, 2020. Disponível em: http://www.revistaintellectus.com.br/artigos/70.874.pdf. Acesso em: 14 mai. 2022.

SILVA, Jaqueline de.; CARDOSO, Allana Alexandre.; PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos.; FARIAS, Gelcemar Oliveira. Ensino das lutas na educação física escolar: um relato de experiência fundamentado no ensino centrado no aprendiz. Revista Prática Docente, v. 5, n. 2, p. 823 – 842, 2020. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/760/364. Acesso em: 14 mai. 2022. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p823-842.id760

SILVA, Juliano Vieira da.; SILVA, Márcio Haubert da.; GONÇALVES, Patrick da Silveira.; COSTA, Rochelle Rocha. Crescimento e desenvolvimento humano e aprendizagem motora. Porto Alegre: Ledur Serviços Editoriais Ltda, 2018.

SILVA, Blayan.; MITHIDIERI, Otávio.; NOVIKOFF, Cristina. A Inclusão das Lutas Nas Aulas de Educação Física Escolar. EFDeportes.com, Revista Digital. n. 192, 2019. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd192/lutas-nas-aulas-de-educacao-fisica-escolar.htm. Acesso em: 02 mai. 2022

SILVA, Paulo Vinicius Carvalho.; JÙNIOR, ÀDERSON Luiz Costa. Revista Brasileira de Saúde Materno-Infantil, 3(1), 9-15. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/psicologiaargumento/article/view/19915/19213. Acesso em: 01 jun. 2022.

SOUSA, E. S.; ALTMANN, Helena. Meninos e meninas: Expectativas corporais e implicações na educação física escolar. Cadernos Cedes, n. 48, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32621999000100004

RÈ, Alessandro H. Nicolai. Crescimento, maturação e desenvolvimento na infância e adolescência: implicações para a prática esportiva. Journal Motricidade, v. 7, n. 3, p. 55 – 67, 2010. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/motricidade/article/view/103/94. DOI: https://doi.org/10.6063/motricidade.7(3).103

RUFINO, Luiz. Gustavo. Bonatto.; DARIDO, Suraya. Cristina. A separação dos conteúdos das “lutas” dos “esportes” na Educação Física escolar: necessidade ou tradição? Pensar a Prática, Goiânia, v. 14, n. 3, p. 117, 2011. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v14i3.12202

Published

2023-07-14

How to Cite

GIMENES CURCINO, P.; BORGES RANIERO , G. .; REIS CUNHA, R. .; PEREIRA VALADÃO. , L. .; PONTES BATISTA, J. . The teaching of fights in school: a narrative review. Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão, [S. l.], v. 8, n. 15, 2023. DOI: 10.47224/revistamaster.v8i15.294. Disponível em: https://revistamaster.emnuvens.com.br/RM/article/view/294. Acesso em: 19 sep. 2024.