Português
Português
DOI:
https://doi.org/10.47224/revistamaster.v8i15.293Keywords:
PortuguêsAbstract
With the technological advance, the tools available on the internet to quickly carry out an academic work, corroborated the practice of plagiarism, distorting some students from producing texts of their own. Thus, the theme of this research was academic plagiarism in the context of students of the Law course at Centro Universitário Imepac de Araguari. The objective was to analyze the percentage of students, surveyed in the first semester of 2022, who performed plagiarism during graduation, as well as their justifications. Thus, after applying the inclusion and exclusion criteria for participation in the research, a questionnaire was carried out, via Google Forms, with these students, consisting of 7 questions, followed by an educational folder about plagiarism, with 116 students from a total of 344 from that course completed the survey, based on a stratified probability sample of this population. As a result, the hypothesis that most these students committed academic plagiarism was confirmed for one of the following reasons: lack of time, lack of information, lack of awareness, difficulty in writing their own text and certainty of non-punishment. In this way, it was inferred that students' awareness of the issue of plagiarism is necessary and urgent, since it is at the interface of the social role, in the educational environment, that fraud is established, becoming a daily challenge.
Downloads
References
DA COSTA, Renata Ferreira. O Plágio na Academia e o Contexto da Resolução nº 09/2016/CONEPE/UFS. 2018. Disponível em https://posgrap.ufs.br/uploads/content_attach/path/29465/O_Pl_gio_na_Academia_e_o_contexto_da_Resolu__o_da_UFS.pdf. Acesso em 04 de junho de 2021. Acesso: 24 de fev. 2022.
KOEFENDER, Caroline. O crime de plágio em trabalhos acadêmicos. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade do Vale do Taquari - Univates, Lajeado, 25 jun. 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/10737/2069. Acesso em: 12 abril 2022.
KROKOSCZ, M. Outras palavras: análise dos conceitos de autoria e plágio na produção textual científica no contexto pós-moderno (Doctoral dissertation, Universidade de São Paulo). 2014.
MATEUS, Sérgio; FERREIRA, Josias; SOUZA, Levy de. Plágio: conceito, tipos e sua função metodológica. Boletim do Museu Integrado de Roraima (Online), Brasil, v. 13, n. 01, p. 23–32, 2020. Disponível em https://periodicos.uerr.edu.br/index.php/bolmirr/article/view/876. Acesso em: 7 fev. 2021.
PERISSÉ, Gabriel. O conceito de plágio criativo. Revista Técnica FIPEP–Instituto Paulista de Ensino e Pesquisa, São Paulo, v. 3, p. 73, 2007.
PIERRE Luiz A. A. Direito De Autor - Algumas Limitações Legais. Revista Pensamento e Realidade; volume 16, 2005.
PITHAN, Lívia Haygert; VIDAL, Tatiane Regina Amando. O plágio acadêmico como um problema ético, jurídico e pedagógico. Direito & Justiça: Porto Alegre, v. 39, n. 1, p. 77-82, jan./jun. 2013. Disponível em: <http://unifac.edu.br/images/materiais_de_apoio/2015/ed_fisica/leone/trabalho_ferias_julho_01_04.pdf>. Acesso em: 21 abril 2022.
RATTON, Renata. Plágio e Direito de Autor. Vice-Reitoria para Assuntos Acadêmicos, PUC do Rio de Janeiro, 18. ago. 2017. Disponível em: < http://vrac.puc-rio.br/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?infoid=726&sid=23>. Acesso em: 20. abr. 2022.
SARAIVA. Vade Mecum Saraiva. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 2020.
TORRESI, Susana I.; PARDINI, Vera L.; FERREIRA, Vitor F. É plágio: e daí? Química Nova, v. 34, n. 3, p. 371-371, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422011000300001
VAZ, Telma Romilda Duarte. O avesso da ética: a questão do plágio e da cópia no ciberespaço. Cadernos de Pós-Graduação – Educação, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 159- 172, 2006. Disponível em http://www4.uninove.br/ojs/index.php/cadernosdepos/article/viewFile/1853/1452. DOI: https://doi.org/10.5585/cpg.v5n1.1853
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) A licença desses direitos autorais abrange o direito exclusivo da Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão para reproduzir, publicar e distribuir o artigo,
nacional e internacionalmente, incluindo reimpressões, traduções, reproduções fotográficas, microformas, formulários eletrônicos (offline, on-line) ou qualquer outra reprodução de natureza similar.
b) O (s) autor (es) aprovam que o manuscrito não pode ser retirado ou reenviado para qualquer outro Jornal/Revista enquanto a avaliação pelos pares estiver em andamento. Após aprovado o manuscrito, um autor pode auto-arquivar uma versão de seu artigo em seu próprio site e/ou em seu repositório institucional.
c) O (s) autor (es) declaram que são integralmente responsáveis pela totalidade do conteúdo da contribuição e que a Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão e o corpo editorial da Revista Científica do estão expressamente isentos de qualquer responsabilidade sobre o conteúdo do artigo, métodos, técnicas e resultados de sua pesquisa, tendo, assim, finalidade meramente informativa e educativa.
d) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.