Cultura afro-brasileira nas escolas: do conhecimento ao respeito

Authors

  • Andressa Cristine Vieira da Silva
  • Bruna Correia dos Santos
  • Evelyn Aparecida Alves
  • Milena Aparecida de Oliveira
  • Thayná Rodrigues Alcântara Tavares https://orcid.org/0000-0001-8225-1193
  • Danilo Faria de Moura Centro Universitário IMEPAC Araguari
  • Maria Luiza de Borba Alves

DOI:

https://doi.org/10.47224/revistamaster.v6i11.160

Keywords:

Afro-Brazilian culture, Teaching, Awareness, Learning

Abstract

This article aims to discuss the importance of working with Afro-Brazilian and Afro-descendant culture in public and private schools in our country, with the purpose of promoting a critical awareness about the theme addressed, promoting a patriotic awareness in our students and teachers, showing that we need to know the true story about our roots and culture. For this, the application of forms was used in which teachers from different educational systems were questioned about the application of law 10.639/03, which provides for the mandatory application of the teaching of Afro-Brazilian culture in schools, and consequently their historical awareness. We sought to achieve this kick-off of a critical reflective dialogue about Brazilian culture, its origins and its marks today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Martha; MATTOS, Hebe. Em torno das Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana": uma conversa com historiadores. Rio de Janeiro, v. 21, n. 41, p. 5-20, junho 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21862008000100001&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 21 maio 2020.
AGÊNCIA BRASIL. Professores têm desafio de ensinar cultura afro-brasileira, diz diretora. Disponível em: <https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2015-08/professor-tem-desafio-de-ensinar-cultura-afro-brasileira-diz-diretora>. Acesso em: 6 jun. 2020.
CANAL DO EDUCADOR. Lei 10.639/03 e o ensino da história e cultura afro-brasileira e africana. Disponível em: <https://educador.brasilescola.uol.com.br/estrategias-ensino/lei-10639-03-ensino-historia-cultura-afro-brasileira-africana.htm#:~:text=A%20Lei%2010.639%2F03%2C%20que,tema%20da%20escravid%C3%A3o%20negra%20africana>. Acesso em: 6 jun. 2020.
CORREIA, Milenna Silva; FERNANDES, Marcella Alves; LAGES, Laérgia Mirelly Porpino. Inclusão e valorização da cultura negra em âmbito escolar.
FELIPE, Delton Aparecido; TERUYA, Tereza Kazuko. Cultura afro-brasileira e africana nos currículos da educação básica. Revista Educação e Linguagem, v. 3, n. 4, p. 114-126, 2014.
FREIRE, Everaldo José. Afro-brasilidade, educação básica e a lei 10.639/03: vozes veladas, veludosas vozes... Estudos africanos, história e cultura afro-brasileira: Olhares sobre a lei 10.639/03, p. 95, 2007.
HERINGER, Rosana. Desigualdades raciais na educação e ação afirmativa no Brasil. In: LAIA, Maria Aparecida de; SILVEIRA, Maria Lucia da. (Orgs.). A universidade e a formação para o ensino de história e cultura africana e indígena. São Paulo: Coordenadoria dos Assuntos da População Negra/Secretaria Municipal de Participação e Parceria /Prefeitura de São Paulo, 2010.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. 16. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
NOVA ESCOLA. Os desafios para implementar história e cultura afro-brasileira e africana nas escolas. Disponível em: <https://novaescola.org.br/conteudo/12692/os-desafios-para-implementar-historia-e-cultura-afro-brasileira-e-africana-nas-escolas>. Acesso em: 6 jun. 2020.
NUNES, Cicera. A cultura de base africana e sua relação com a educação escolar. Revista Metáfora Educacional, n. 10, p. 38-50, 2011.
SOUZA, Josemária Alves de Jesus. Práticas de Ensino e Valorização da Cultura Afro: construindo a autoestima do aluno afrodescendente. 2015. 40 f. TCC (Graduação) - Curso de Especialização em Educação em e Para Os Direitos Humanos, no Contexto da Diversidade Cultural, Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

Published

2021-08-30

How to Cite

SILVA, A. C. V. da; SANTOS, B. C. dos .; ALVES, E. A. .; OLIVEIRA, M. A. de; TAVARES, T. R. A. .; MOURA, D. F. de; ALVES, M. L. de B. . Cultura afro-brasileira nas escolas: do conhecimento ao respeito. Revista Master - Ensino, Pesquisa e Extensão, [S. l.], v. 6, n. 11, p. 119–128, 2021. DOI: 10.47224/revistamaster.v6i11.160. Disponível em: https://revistamaster.emnuvens.com.br/RM/article/view/160. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Extensão Universitária - Projetos Integradores

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>